Utetrening og bekledning for å unngå skader

Hei alle sammen!
Nå er vi endelig i gang med utesesongen, og da ønsker trenerne å presisere viktigheten av at ungene/ungdommene har riktig påkledning.

Overgang fra inne- til utesesong
I overgangen fra inne- til utesesong øker risikoen for akutte- og belastningsskader. Endring i underlag er dessverre ikke optimalt verken for barn, ungdom eller voksne. Noe kan vi forbygge, andre ting må vi rett og slett bare ta hensyn til eller prøve å unngå. Kroppstemperaturen vår ligger på ca. 37 grader. Når lufttemperaturen ligger under dette (noe den som oftest gjør) har vi enkelte områder som er sårbare for temperaturtap og dermed øker skaderisikoen. Dette er ganske lett å unngå – det er rett og slett bare å kle seg riktig!

Kle deg riktig
Ankler og legger er spesielt utsatt i kaldt vær og i skifte av underlag. Ha på treningsbukse/tights og LANGE SOKKER så lenge lufttemperaturen er under 20 grader. Temperatur under 10/15 grader er lange ullsokker/ullfrotè enda bedre. Skulle været og klimaet glemme at vi har kommet til våren/sommeren, og tempen synker under 10 grader er ullstrømper/leggings en veldig god ide!
For kastøvelsene er det viktig å passe på skuldre, albuer og håndledd i kaldt vær. Ei langarma ulltrøye gjør susen.
Overtrekkbukse og –jakke er greit å møte opp i, og eventuelt kle av underveis i treninga. Hvis det blåser og regner er ikke allværs-/regnjakke så dumt heller. Regnbukse er mest svett, så ha heller noe under overtrekkbuksa. Lue og votter er veldig greit å ha med i sekken en stund til.

Sko tilpasset foten
Sko er noe av det vanskeligst, men også viktigste. Det aller viktigste er at skoen passer den foten den skal sitte på, og at den har demping. Ta med ungene/ungdommen og prøv forskjellige sko, de behøver verken være dyre eller årets modell, det viktigste er at de passer foten. «Fritids joggesko» er sjeldent egnet, og innesko/hallsko anbefales ikke ute. Piggsko er ikke nødvendig for å trene/konkurrere!

Bekledning under konkurranser
Under konkurranse er det greit å kle av seg til konkurransetøy for løpet/hoppet/kastet, men det er viktig å huske å kle på seg igjen mens man venter og når man er ferdig med øvelsen. Det kan også være lurt å ha med seg et fleecepledd som er lett å ta rundt seg.

Runa


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.